بهترین زمان هرس درختان انگور

علت بار ندادن درخت انگور(در یک برگه جدید مرورگر باز میکند)

برای پربار کردن درختان انگور، روش‌های مختلفی وجود دارد که هرس کردن، از تأثیرگذارترین عملیات در این زمینه به حساب می‌آید. همه باغداران نیز به نقش هرس در برداشت هر چه بیشتر محصول کاملاً واقف هستند؛ اما هرس کردن برای این که بتواند نقش مؤثر خود را در پرباری محصول ایفا نماید، باید به صورت اصولی و در زمان مناسب انجام شود. آگاهی از زمان هرس درخت انگور، می‌تواند به سالم ماندن این درخت، جلوگیری از ریزش میوه افزایش عمر درخت و جوان کردن درخت کمک نماید تا در نهایت به برداشت هر چه بیشتر محصول منجر شود.

در این مطلب از سایت نهالستان تک فیدان، به موضوع هرس درخت انگور و رعایت یکسری نکات و اصول خواهیم پرداخت. چنانچه می‌خواهید اطلاعات جامع و مفیدی در این زمینه به دست بیاورید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب ما را همراهی بفرمایید.

زمان هرس درخت انگور

 بهترین فصل هرس درخت انگور

هرس، یکی از انواع عملیات ضروری برای نهال انگور به حساب می‌آید. با هرس کردن شاخ و برگ‌های اضافی گیاه، پیرایش و بخش‌های مرده نیز زدوده می‌شوند. این عملیات موجب می‌گردد تا درخت جان تازه بگیرد و به رشد هر چه بهتر خود ادامه دهد. هرس کردن علاوه بر کمک به رشد گیاه، موجب حفظ سلامتی و افزایش کیفیت میوه هم می‌شود. هرس نکردن و یا هرس بی موقع یکی از علت بار ندادن درخت انگور میباشد.

همچنین محدود کردن رشد، یکی از مهم‌ترین فواید هرس درخت انگور می‌باشد. همان طور که می‌دانید، درخت انگور رشد بسیاری زیادی دارد و در مدت زمان کوتاهی شاخ و برگ می‌دهد که این امر ممکن است درخت را با محدودیت فضا مواجه نماید. از این رو عملیات هرس  برای حفظ رشد یکنواخت بسیار ضروری می‌باشد. به‌طورکلی، هدفی که با هرس کردن درخت انگور دنبال می‌کنیم، این است که شاخه‌های اضافی، مرده و غیر بارور را کم کنیم تا با ایجاد تعادل بین ریشه و اندام‌های هوایی، بتوانیم زمینه رشد را برای به دست آوردن محصولی بیشتر فراهم نماییم.

زمان هرس درخت انگور، مهم‌ترین نکته‌ای است که باغداران باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. با هرس به موقع، می‌توان ضمن حفظ سلامتی درخت، محصول بیشتری را در طول سال برداشت نمود. یک تا دو ماه قبل از شروع باردهی، زمان هرس درخت انگور است با این حال این هرس در زمان‌های دیگر برای اهداف مختلف نیز صورت می‌پذیرد. به‌طورکلی هرس درخت انگور در دو فصل زمستان و تابستان انجام می‌شود که در ادامه به شرحی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

   هرس زمستانه

بهترین زمان هرس درخت انگور، فصل زمستان است. هرس در این زمان به هرس خشک نیز شهرت دارد. زمانی که درخت در خواب زمستانی و دوره استراحت به سر می‌برد، می‌توان اقدام به قطع شاخه‌های خشکیده، اضافی، نابارور و مرده نمود. هرس زمستانه، یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌ها جهت پرباری و سالم ماندن درخت انگور است زیرا بدون این که موجب توقف شیره گیاه شود، عملیات حذف شاخه‌های اضافی را انجام می‌دهد. در نتیجه به درخت هیچ گونه آسیبی نمی‌رسد.

هرس در فصل زمستان، این فرصت را به درخت می‌دهد تا از تمام انرژی خود به شکل بهتری برای تولید شاخه‌های جوان و تازه استفاده نماید. از طرفی دیگر در فصل زمستان درخت بدون پوشش و برگ و بار است از این رو باغدار دید لازم برای از بین بردن شاخه‌های اضافی را دارد. همچنین در این زمان، فرم دهی شاخه‌های جوان نیز بسیار آسان‌تر می‌باشد.

 هرس تابستانه

تابستان نیز بهترین زمان هرس درخت انگور است که درواقع به عنوان مکملی برای هرس زمستانه، ایفای نقش می‌کند. هرس تابستانه که به هرس سبز هم شهرت دارد، با قرار گیری در کنار هرس خشک، موجب تقویت و باردهی هر چه بهتر درخت انگور می‌گردد. هرس در فصل تابستان به جهت این که مواد غذایی مورد نیاز به اندام‌های گیاهی را به‌طور یکنواخت می‌رساند، به نوعی تکمیل کننده هرس زمستانه است. زمانی که جوانه‌ها شروع به رشد نمایند، می‌توان عملیات هرس را بر روی بوته انجام داد.

نکات مهم در زمان هرس درخت انگور

مهم ترین نکات در زمان هرس درخت انگور

هرس درخت انگور، بایستی به‌طور اصولی و بر اساس رعایت یکسری نکات انجام بگیرد، در غیر این صورت سلامتی و میزان باردهی درخت را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد. باغداران عزیز، اگر از تخصص و دانش لازم برخوردار نیستید، می‌توانید با مراجعه به سایت تک فیدان و برقراری ارتباط با این مجموعه، از خدمات مشاوره باغبانی ارائه شده نهایت بهره را ببرید؛ اما از مهم‌ترین نکات در زمان هرس درخت انگور، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

   شرایط اقلیمی منطقه

زمان هرس درخت انگور، می‌تواند از اوایل زمستان تا اوایل بهار باشد. با این حال بهتر است در مناطقی که بهار سردی دارند، زمان هرس زمستانه را عقب بی اندازید، به دلیل این که شاخه‌ها نمی‌توانند سرما را تحمل نمایند؛ بنابراین از نکات مهم برای هرس درخت انگور توجه به شرایط آب و هوایی منطقه است.

 حذف شاخه‌های نابارو

هنگام هرس کردن، برخی از جوانه‌ها به دلیل عقیم بودن توانایی تولید میوه را ندارند، از این رو باید حذف شوند. قطع شاخه‌های اضافی، زمینه‌ای را فراهم می‌آورد تا نور کافی به تنه و شاخه‌های مهم برسد. همچنین در زمان هرس درخت انگور، چه زمستانه و یا چه تابستانه، نباید شاخه‌هایی که به سمت بالا رشد نموده‌اند را هرس کرد. بلکه بهتر است سعی نمایید شاخه‌هایی که به سمت پایین کشیده می‌شوند را قطع کنید.

 هرس قسمت‌های مهم درخت

در ابتدا باید پاجوش‌ها، تنه جوش‌ها، شاخه‌های خشکیده، آفت زده و شاخه‌های بیمار هرس شوند. چنانچه باغدار می‌خواهد که شاخه را به‌طور کامل حذف نماید، بهتر است که آن را نزدیک به تنه قطع کند. همچنین تا جایی که امکان دارد، از قطع شاخه‌هایی که زاویه بازتری را با تنه ایجاد می‌کنند، جلوگیری شود.

 هرس چند مرحله‌ای

همان طور که گفته شد، برای اینکه هرس نتیجه مطلوبی داشته باشد، باید بر اساس نیاز درخت صورت بگیرد. یکی از انواع آن‌ها، خرس چند مرحله‌ای است که در مواقع مختلف، کاربرد دارد. اگر درخت بنا به دلایلی نیاز به هرس شدید داشته باشد، این کار باید طی چندین مرحله و حتی در طول سال‌های متوالی انجام بگیرد.

جمع بندی

هرس کردن و استفاده از کود مناسب برای درخت انگور نقش بسیار مهمی را در حفظ سلامتی و افزایش باردهی درخت انگور ایفا می‌کند. از این رو به باغداران عزیز توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهند بیشترین محصول را از باغ خود برداشت نمایند، از هرس کردن به موقع غافل نشوند. بهترین زمان برای هرس درخت انگور، یک الی دو ماه قبل از باردهی است. ولی به‌طورکلی زمان هرس برای این درخت، دو فصل زمستان و تابستان هستند. البته فصل تابستان، به عنوان مکملی برای فصل زمستان به حساب می‌آید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *