چگونه درخت انگور را پربار کنیم

یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین انواع میوه در کشورمان، انگور است. طوری که رد پای آن را می‌توان در خانه‌های زیادی جستجو کرد. نهال انگور از آن دسته درختان سریع الرشد به حساب می‌آید و خیلی هم زود به بار می‌نشیند. این ویژگی موجب شده تا نهالی محبوب نزد کشاورزان باشد. با این حال اگر به خوبی به آن رسیدگی نشود، خیلی زود رشد سریع و پرباری را از دست خواهد داد.

در پاسخ به این سؤال که چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟ باید بگوییم که همه مراحل کاشت، داشت و برداشت درخت انگور در نهایت به انتخاب یک کود مناسب ختم می‌شوند. کود با فراهم آوردن مواد مغذی مورد نیاز، یکی از آیتم‌های کلیدی در به بار نشستن درخت انگور است. اگر صاحب تاکستان هستید و یا این که در خانه‌تان درخت انگور پرورش می‌دهید و می‌خواهید بدانید که چگونه درخت انگور را پربار کنید، می‌توانید تا انتهای مقاله با مجموعه نهالستان تک فیدان همراه شوید.

 

چگونه درخت انگور را پربار کنیم

خیلی از عزیزانی که می‌خواهند از درختان خود بیشترین انگور را برداشت نمایند؛ قطعاً با این سؤال که چگونه درخت انگور را پربار کنیم، مواجه خواهند شد. در برداشت زیاد محصول، عوامل بی‌شماری دخیل هستند که همه آن‌ها به مجموعه اقدامات قبل، در حین و بعد از کاشت نهال ختم می‌شود؛ یعنی از زمانی که اقدام به کاشت می‌کنیم تا زمان برداشت، موارد زیادی را باید در نظر گرفت. برای پربار کردن درخت انگور، لازم است به یکسری نکات توجه نمایید که در ادامه به شرح از آن‌ها خواهیم پرداخت:

 

نوع نهال

اولین قدم، انتخاب یک نهال پربار است. همه ارقام انگور از نظر میزان تولید همانند هم نیستند. امروزه نهال‌های اصلاح شده‌ای به بازار عرضه شده‌اند که از قابلیت بسیار بالایی در جهت تولید محصول برخوردار می‌باشند. از طرفی نهال خریداری شده باید با شرایط آب و هوایی منطقه هم سازگار باشد. از این رو با انتخاب یک نهال مناسب، می‌توان از باغ خود به میزان بالایی انگور برداشت نمود. به جرئت می‌توان گفت که بدون انتخاب یک نهال مناسب، تمام زحمات کشاورز به هدر خواهند رفت. برای خرید نهال انگور با کیفیت و پربار و دریافت مشاوره، می‌توانید از مجموعه تک فیدان کمک بگیرید. این مجموعه علاوه بر عرضه نهال، خدمات خود را در زمینه احداث باغ نیز، به مشتریان ارائه می‌دهد.

 

نحوه کاشت

یکی از مهم‌ترین موارد در کاشت انگور، محل قرارگیری آن است. این درخت برای این که به خوبی بار دهد، به نور زیادی نیاز دارد از این رو باید در جهت دریافت نور قرار بگیرد. از آنجایی که درخت انگور شاخ و برگ زیادی در هنگام رشد ایجاد می‌کند، باید فاصله کاشت مناسبی با سایر درختان نیز داشته باشد. بهتر است یک تا یک و نیم متر فضا بین نهال‌ها باهم در نظر بگیرید.

علت بار ندادن درخت انگور

 بهترین زمان هرس درخت انگور 

 

کوددهی اصولی

کوددهی اصولی، می‌تواند پاسخی مناسب برای این سؤال باشد که چگونه درخت انگور را پربار کنیم. کوددهی اگر به موقع و اصولی انجام بگیرد، می‌تواند با حفظ سلامتی درخت، میزان محصول را نیز به طور چشمگیری افزایش دهد. به زبان ساده، درخت همانند یک موجود زنده است که برای رشد نیاز به غذا دارد. با کود دادن، درواقع توانسته‌ایم که مواد مغذی مورد نیاز که موجب رشد هر چه بیشتر می‌شوند را در اختیار درخت قرار دهیم؛ بنابراین با تقویت هر چه بهتر خاک از طریق کود، شاهد افزایش محصول خواهیم بود.

 

کود مناسب برای پربار کردن درخت انگور

 

همان‌طور که اشاره نمودیم با تقویت خاک از طریق کود، می‌توانیم میزان بازدهی عملکرد درخت انگور را بالا ببریم؛ اما به یاد داشته باشید که قبل از اقدام به کاشت، باید زمین و خاک مناسب را آماده کنیم تا بستری مناسب برای رشد درخت انگور فراهم گردد. از این رو، توصیه بر این است قبل از این که ریشه درخت انگور به دل زمین برود، آن را از نظر خاک، مساحت زمین و همچنین شرایط آب و هوایی مورد ارزیابی قرار دهید.

اگر بخواهید درخت انگور را پربار کنید، باید یکسری مواد مغذی مورد نیاز همچون نیتروژن، پتاسیم، آهن و روی را فراهم نمایید. خاک به عنوان مهم‌ترین منبع تأمین این مواد محسوب می‌شود؛ اما برای این که بدانید خاک منطقه دارای چه عناصری است و از نظر کدام مواد معدنی کمبود دارد، همچنین خاک باید از طریق آزمایشگاه آنالیز شود تا کیفیت آن به لحاظ مواد معدنی و سایر عناصر ضروری مشخص گردد. این امر به کشاورز کمک می‌کند تا بتواند از کودی مناسب برای تقویت خاک استفاده نماید. کود مناسب برای درخت انگور و پربار کردن آن بسیار است که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

کود حیوانی

یکی از ضروری‌ترین مواد مغذی برای رشد و پربار شدن هر چه بهتر درخت، نیتروژن است. از آنجایی هم که اکثر خاک‌ها از نظر این عنصر فقیر هستند، می‌توان از کود حیوانی جهت تأمین نیتروژن استفاده نمود. کود حیوانی منبعی غنی از نیتروژن است که استفاده از آن به‌خصوص در اوایل فصل بهار، می‌تواند بازدهی درخت را در تولید محصول بالا ببرد. این کودها از قدیمی‌ترین و مرسوم‌ترین نوع کود در کشورمان هستند.

 

کود شیمیایی

کودهای شیمیایی در کشاورزی بسیار پرمصرف می‌باشند و بهره بردن از آن‌ها، می‌تواند رشد درخت را به طور چشمگیری افزایش دهد. کودهای شیمیایی خود انواع مختلفی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها برای درخت انگور، می‌توان به کود نیتروژن دار، پتاسیم‌دار و کود فسفردار استفاده نمود. نیتروژن در فرآیند فتوسنتز گیاه شرکت می‌کند و از آنجایی که جزئی از اسید آمینه گیاه به حساب می‌آید، نقش مهمی را در تولید پروتئین گیاه دارد. زرد شدن برگ، از علائم کمبود نیتروژن در درخت انگور است که با کوددهی به موقع، می‌توان این مشکل را رفع کرد.

پتاسیم نیز یکی از عناصر کلیدی برای پربار شدن درخت انگور است و بر روی کیفیت طعم و درشتی میوه نیز تاثیر گذار می‌باشد. همچنین استفاده از کود پتاسیم، مقاومت درخت را در برابر سرما نیز افزایش می‌دهد. از عمده دلایل سوختگی برگ‌ها، می‌توان به کمبود پتاسیم اشاره نمود. کود فسفر نیز از دیگر کودهای شیمیایی است که وجود آن موجب رشد و افزایش باردهی درخت انگور می‌گردد. کمبود فسفات در درخت انگور، خود را با قرمزی برگ نشان می‌دهد.

 

کود هیومیک اسید

یکی از طبیعی‌ترین انواع کودهای موجود در بازار، کود هیومیک اسید است که از طریق بالا بردن آنزیم‌های گیاهی، متعادل سازی عناصر و همچنین جذب مواد مغذی مورد نیاز، در سلامتی درخت و پرباری محصول ایفای نقش می‌کند. این کود در سه فرم پودری، مایع و گرانوله تولید می‌شود.

 

کود کلات روی

عنصر روی، یکی از عناصر ضروری برای درخت انگور است. درواقع تولید هورمون‌های رشد و در نتیجه افزایش تولید محصول، به وجود روی بستگی دارد. چنانچه درخت انگور علائمی مانند دیر باز شدن جوانه رویشی و به‌طورکلی سرعت رشد پایین را بروز دهد، باید از کود کلات روی استفاده نمود.

 

کود آهن

آهن از دیگر ریز مغذی‌های مفیدی است که باید در برنامه کوددهی درخت انگور قرار بگیرد. این عنصر بر روی رشد و همچنین ایجاد محصولی مرغوب بسیار تاثیر می‌گذارد. اگر خاک درخت انگور از نظر آهن فقیر باشد، موجب افزایش شکنندگی برگ‌، ضعیف شدن خوشه انگور و نکروز شدن برگ می‌گردد که در چنین شرایطی، استفاده از کود آهن توصیه می‌شود.

 

نکات مهم برای پربار کردن درخت انگور

 

اگر بخواهید به این موضوع پاسخ دهید که چگونه درخت انگور را پربار کنیم، باید برخی نکات را مدنظر قرار دهید و آن‌ها را رعایت نمایید. درواقع پربار کردن درخت انگور، کار چندان دشواری نیست و با کمک کودهای مخصوص و اعمال مدیریت صحیح، به راحتی می‌توان به این هدف دست پیدا کرد. همان‌طور که اشاره کردیم، کود یکی از آیتم‌های تاثیر گذار در باردهی محصول است و می‌تواند عملکرد درخت‌های کم بازده را به طور چشمگیری افزایش دهد؛ اما اگر کوددهی به موقع انجام نگیرد و یا در مصرف آن تعادل را رعایت نکنید، می‌تواند بر روی رشد تاثیر منفی داشته باشد. از این رو استفاده از یک برنامه کوددهی مناسب زیر نظر مشاوران تغذیه و کارشناسان، از مهم‌ترین نکات برای پربار کردن درختان انگور است.

 

دلایل پربار نشدن درخت انگور

عمده مشکلاتی که بسیاری از باغداران عزیز با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند، کم‌بار بودن درخت انگور است و همواره با این سؤال مواجه هستند که چرا درختان ما به خوبی میوه نمی‌دهند و یا چرا محصول تولید شده ریز و بی کیفیت است و سؤالاتی از این دست برای آن‌ها مطرح می‌شود. این امر می‌تواند در پی عوامل زیادی به وجود بیاید که با ریشه‌یابی آن، می‌توانید اقدامات سریعی در جهت رفع مشکل انجام دهید. موارد زیر از مهم‌ترین دلایل پربار نشدن درخت انگور هستند:

 

    • کاشت نهال کم‌بار
    • خاک نامناسب
    • زهکشی نامناسب
    • کمبود مواد مغذی
    • عدم سازگاری با موقعیت جغرافیایی
    • موقعیت قرارگیری نامناسب و دریافت میزان پایینی از نور خورشید
    • وجود بیماری‌های مختل

 

جمع بندی

با ارائه این مقاله، سعی کردیم سؤال شما عزیزان در خصوص پربار کردن درخت انگور را به بهترین شکل ممکن پاسخ دهیم. چنانچه خواهان پربار بدون درختان انگور باغتان هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از کودهای مناسب استفاده نمایید. اگر برنامه کوددهی به شیوه‌ای کاربردی اعمال شود، می‌تواند با فراهم آوردن مواد مغذی مورد نیاز، به تقویت هر چه بهتر آن کمک کند. البته از خرید نهال پربار و با کیفیت هم غافل نشوید.

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *